اینم اجرای سوم اما اونجوری که می خواستم نشد ... بگذریم ... هفت هنر

سومین نشست "خنده در صحنه" با موضوع بررسی کمدی‌های کارل فالنتین نمایشنامه‌نویس آلمانی عصر روز گذشته در سالن آفرینش‌های ادبی حوزه هنری برگزار شد.
  به گزارش خبرنگار ادبی خبرگزاری سینمای ایران، علیرضا احمدزاده مسئول برگزاری نشست خنده در صحنه در ابتدای این نشست گفت: از آنجا که جامعه ما نیاز به خنده دارد، امیدواریم با برگزاری این سلسله نشست ها بتوانیم لبخندی بر لب ها بیاوریم.

وی درباره کارل فالنتین گفت: این نمایشنامه نویس، آثاری یک صفحه ای و دو صفحه ای در کارنامه خود بسیار دارد که کاری مشکل است و نشان از توانایی بالای این هنرمند دارد. در نمایشنامه، حرکت دراماتیک وجود دارد و این حرکت هیچ گاه در متن حاصل نمی شود مگر آنکه نویسنده بر شخصیت هایش و دانش تئاتر تسلط داشته باشد.

پس از این سخنان دو نمایشنامه کوتاه "عینک من کجاست" و "نه" با ترجمه ایرج زهری توسط دانشجویان آزاد دانشگاه سوره خوانده شد.

مسعود رضازاده فر مدرس تئاتر به عنوان کارشناس این نشست درباره کارل فالنتین توضیح داد: او خود به تنهایی یک سبک بود و امروز می توانیم یک سبک اجرایی با عنوان فالنتینیسم را نام ببریم.

وی ادامه داد: قد او دو متر و شانزده سانتیمتر بود و دیگران ناخودآگاه با دیدن اندام بر روی صحنه به خنده می افتادند. فالنتین با علم به این موضوع، با انجام حرکت های کمدی، بر خنده تماشاگران می افزود. این هنرمند، نسبت به تقدیر و زندگی، دهن کجی نشان می دهد و ناخودآگاه یکی از به وجودآورندگان تئاتر آبزورد در جهان شد.

این مدرس تئاتر با اشاره به قابلیت های هنری فالنتین گفت: فالنتین متن نمایش اش را می نوشت، طراحی صحنه و لباس و گریم می کرد، کارگردانی می کرد و خود نیز در نمایش اش بازی می کرد.او یک رجیستور واقعی در عالم هنر بود. اگر در دنیا سه رجیستور شناخته شده وجود داشته باشند، یکی از آنها فالنتین است و نفرات بعدی؛ چاپلین و برشت هستند.

رضازاده فر با بیان اینکه نمایش های فالنتین تلفیقی از بدبینی، تراژدی و مسخرگی است، افزود: فالنتین 30 سال از زمان خود جلوتر بود به طوری که سال ها بعد، نویسندگان بزرگی هم چون یونسکو تحت تاثیر او، آثار ماندگاری را خلق کردند. امروز به جرات می توان گفت که نویسنده ای هم چون اوژن یونسکو بسیاری از آثارش را از روی نوشته های فالنتین خلق کرده است، با این تفاوت که نوشته های فالنتین ساده و عامه پسند بود اما یونسکو رنگ و لعاب روشنفکری به آن زد.

در پایان این نشست، نمایشنامه "بلیت تئاتر" به عنوان بلندترین نمایشنامه کارل فالنتین با ترجمه ایرج زهری خوانده شد.

محمدیاسین اردهی، هنگامه محمدی، سیدمحسن سیدعلی، مژده حمزه، دریا مرادی دشت، صبا آزادی به کارگردانی علیرضا احمدزاده، نمایشنامه خوانی این نشست را بر عهده داشتند.



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه: